diumenge, 19 de maig del 2013

Les competències bàsiques en el món de l'educació

Bon dia de nou bloggers!

El tema de l'entrada d'avui és el de les competències bàsiques (les quals mica en mica van adquirint més importància en el món de l'educació). El currículum està compost per una sèrie d'elements interrelacionats i interdependents. Les competències bàsiques són el nucli de referència global.

El concepte de competència no és radicalment nou en un context d'ensenyament on ja es prioritzen continguts bàsics. La novetat es troba en la seva incorporació en el sistema normatiu en relació amb les etapes obligaròries, com a element integrant del currículum.

Les competències bàsiques (CB) són la capacitat de respondre a demandes complexes i de dur a terme tasques diverses de forma adequada. Des d'aquest punt de vista, suposa una combinació d'habilitats pràctiques, coneixements, motivacions, valors ètics, actituds, emocions i altres components socials de comportament que es mobilitzen conjuntament per aconseguir una acció eficaç.  Les competències van més enllà de l'adquisició de coneixements relacionats amb les matèries típicament ensenyades en les escoles. Per això, l'ensenyament ha d'estar contextualitzat en situacions properes a la vida dels alumnes.

La Unió Europea va definir el 2004 les competències clau com un paquet multifuncional de coneixement, destreses i actituds que totes les persones necessiten per al seu desenvolupament personal. I realment, aquesta és una de les definicions més adequada.

Les competències permeten plantejar el currículum com a una oportunitat per a donar resposta als reptes educatius d’un món global i complex, de la societat de la informació i el coneixement com les TIC i Internet,  canvis en l’economia global, consolidació dels sistemes democràtics, i l’assoliment (i la sostenibilitat) de cotes de benestar.

Hi ha dos tipus de competències bàsiques: les transversals i les específiques. Les CB transversals són la base del desenvolupament personal. Construeixen el coneixement. En canvi, les específiques van relacionades amb la cultura i la visió del món. També podem subdividir les CB en comunicatives, metodològiques, personals i conviure i habitar el món (tal com veiem en el següent quadre).

L'impuls de les competències com a coneixement i interacció amb el món físic-natural hauria de començar en els primers cursos d'educació primària a partir de vies intuïtives, concretes, procedint des de allò més simple fins al que comporta més dificultats. En l'educació secundaria poden tractar-se les vies que suposin harmonitzar i flexibilitzar plantejaments inductius i deductius, formulació d'hipòtesis, entre d'altres.

Un clar exemple d'us de les competències bàsiques en la vida quotidiana és el simple fet d'estar davant un gerent d'empresa en el moment d'una entrevista de feina i saber parlar amb formalitat, escriure un currículum amb una bona ortografia, etc.

En definitiva, les competències bàsiques es desenvolupen, es perfeccionen i s'amplien al llarg de la vida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada